Aften

Aften zijn gevoelige oncomfortabele blaasjes in de mond, vaak wit of gelig van kleur met een rode, ontstoken rand eromheen. U kunt ze aantreffen aan de binnenkant van uw wang, lippen of onder de tong. De oorzaak is nog onbekend, maar ze gaan meestal na ongeveer 7 dagen vanzelf over.

Ontstaan van aften

Als mogelijke oorzaken van aften worden onder andere genoemd, het schuren van een tand tegen de tong of wang. Ook een tekort aan vitamines , het gebruik van bepaalde voedingsmiddelen, bloedarmoede,hormonale veranderingen en zelfs stress lijken een rol te spelen.

Wat kunt u aan aften doen?

Wanneer de klachten ondragelijk zijn, kunt u bij de drogist en apotheek aanstipvloeistof verkrijgen om de pijn te verzachten. Een goede mondhygiëne, eventueel samen met een antibacteriële mondspoeling, is ook belangrijk. Als u een aft heeft, vermijd dan het eten van zuur voedsel zoals citrusvruchten en tomaten, het zuur irriteert de aft. Wanneer aften langer dan 2 weken blijven zitten is het verstandig om contact op te nemen met uw tandarts.

Voorkomen van aften

Er zijn aanwijzingen dat het dagelijks gebruik van een tandpasta met mild schuimmiddel ( zoals bijvoorbeeld in Elmex, Zendium of Parodontax) helpt om aften te voorkomen.

Bron: NMT en Dr. G.A. van der Weijden, tandarts parodontoloog/ implantoloog

U bevindt zich hier: Home Informatie Aandoeningen

KNMT

Tandartspraktijk Vos is aangesloten
bij het KNMT. Ga hier naar de website
van het KNMT voor meer informatie

famed

De facturering bij tandartspraktijk
Vos wordt verzorgd door Infomedics.
Ga hier naar de website
van Infomedics voor meer informatie